HUMANISME DAN MULTIKULTURAL PENDIDIKAN ISLAM

HUMANISME DAN MULTIKULTURAL PENDIDIKAN ISLAM

I. PENDAHULUAN
Paham-paham seperti Humanisme, pluralisme, multikulturalisme merupakan bentuk nyata dari sebuah proses islamissai dunia Barat. Para intlektual muslim dengan kegigihannya berusaha mengintrodus term-term barat sambil membubuhkan lebel-lebel Islam sehingga muncul istilah Islam “adjektif”, Islam humanis Islam liberal, dan sebagainya.
Paham tauhid bahwa seluruh manusia, berasal dari asal yang satu, membawa kepada humanitarianisme. Humanitarianisme, bukan hanya kasih sayang sesama manusia, tetapi juga kasih sayang kepada alam binatang dan alam tumbuh-tumbuhan, serta alam benda mati, mencintai seluruh nature ciptaan Tuhan. Disini terdapat paham semakhluk mengakui kesatuan sebagai makhluk yang ada di dalam ini.
Dari penjelasan diatas jelas sekali bahwa dalam Islam sendiri terdapat gagasan tentang humanisme, toleransi , menghargai perbedaan dan sebagainya. Sebenarnya paham liberalisme dan humanisme dunia barat sering dikaitkan dengan sifat dasar kebudyaan barat yang lebih menekankan progressivitas atau dinamika.hal ini bertolak belakang dengan dunia timur termasuk dunia Islam yang sering dikaitkan dengan sikap apriori terhadap progressivitas yang diikuti dengan change.
Islam merupakan suatu agama yang diturunkan sebagai rahmatan lil alamin bagi semua makhluk yang ada dialam semesta ini, begitu juga pendidikan Islam. Pendidikan Islam yang berkembang sampai saat ini juga diwarnai dengan kultur budaya yang berkembang di daerah masing-masing.
Dari sinilah dikatakan bahwa dengan metode kritis bagaimana menyikapi gejala yang sedang berkembang dalam masyarakat, khususnya masyarakat Islam. multikulturalisme merupakan salah satu item yang saya anggap layak diperbincangkan keberadaannya. Dalam hal ini saya lebih memfokuskan dalam mengkaji bagaimana multikulturalisme tersebut menambah pada bidang pendidikan terlebih dalam pedidikan Islam, karena saya rasa sangat penting keberadaannya untuk dibahas.
A. Soal Humanisme
Secara etimologi: “Humanisme is a deration to the humanities or literang culture”. Humanisme adalah kesetiaan pada manusia atau kebudayaan. Pencerahan kemanusiaan menjadi “spirit” untuk belajar kemudian berkembang pada akhir abad pertengahan dan kebangkitan baru tulisan-tulisan klasik dan sebuah pembaharuan yang percaya diri dalam kesanggupan kejadian manusia untuk menentukan kebenaran dan kesalahan terhadap diri mereka. Kultur humanisme adalah tradisi rasional dan empirik yang mula-mula sebagian besar bersal dari Yunani dan Romawi Kuno, kemudian berkembang melalui sejarah Eropa Humanisme menjadi sebagian dasar pendekatan Barat dalam pengetahuan, teori politik, etika dan hukum.
Humanisme agama adalah keyakinan di dalam aksi. Definisi agama digunakan oleh humanisme religius secara fungsional. Fungsi agama disini adalah untuk melayani kebutuhan personal atau kelompok sosial .
Islam bukan hanya suatu kepercayaan akan tetapi suatu kehidupan yang perlu dihayati pada waktu ini. Religion harga dapat menerjemahkan penerimaan Islam secara tidak sempurna dan hanya sebagian karena arti religion adalah sangat luhur dan asal etimologi arab tidak ketahuan. Untuk itu perlu pula diketahui tentang ukuran nilai agama itu sendiri. Seperti disebutkan oleh Drs Sidi Gazalba bahwa “nilai agama itu tercermin dalam pahala, tiap tingkah laku yang mendatangkan pahala mengandung nilai”. Sebenarnya jika kita dapat menerapkan nilai-nilai agama dalam pergaulan dan kehidupan kita pasti akan tercapai suatu kepribadian manusia yang baik. Pada garis besarnya aspek-aspek kepribadian itu dapat digolongkan dalam 3 hal yaitu :
1) Aspek-aspek kejasmanian
2) Aspek-aspek kejiwaan
3) Aspek-aspek keridhanian yang luhur
Sebenarnya manusia itu mempunyai potensi, potensi yang dapat dikembangkan dengan jalan yang baik. Namun sebaliknya jika potensi itu dibiarkan saja atau malah dirusak maka akan berdampak negatif. Jika kita dapat menerapkan dan mengamalkan religius kita dengan baik. Pasti akan mudah untuk mengembangkan potensi kita. Perlu kita ketahui juga pendidikan Islam dengan paradigma humanistik disini dihasilkan dari upaya refleksi dan rekonstruksi sejarah Islam yang ada, khsuusnya pada masa 5 abad pertama, serta dari nilai-nilai normatif Islam, dan dari trends humanisme universal. Dalam hal ini ada 6 hal besar yang harus dikembangkan dalam pendidikan Islam:
1) Cammon sense atau akal sehat
2) Idividualisme menuju kemandirian
3) Thirst of knowledge
4) Pendidikan pluralisme
5) Kontekstualisme lebih mementingkan fungsi dari pada simbol
6) Keseimbangan antara reward dan punishment
Dalam hal pendidikan Islam ke 6 hal diatas adalah penting dan harus mendapat sorotan dalam proses pendidikan Islam.



B. Multikulturalisme Agama
Ada satu hal yang mengganggu dan cenderung terlupakan selama ini, yakni tentang konsep “sinkretisme” penyatuan aliran, dalam agama. Jika sinkretisme Islam dipahami sebagai pencampuran antara sebagai “budaya luar” dengan unsur–unsur lokal (sebagai budaya dalam) dengan cara yang tidak murni. Maka akan timbul pertanyaan. Adakah agama yang murni? Bukankah di setiap agama tidak terkecuali Islam merupakan suatu fenomena sinkretik? Tidak ada satu agamapun di dunia ini yang tidak “sinkretik” dalam pengertian murni merumuskan struktur pandangan dunianya tanpa melibatkan unsur –unsur kultural dari kebudayaan setempat dimana agama itu hadir. Setiap agama dan sistem kepercayaan apapun dalam merumuskan struktur pandangan dunia dan rumusan teologisnya akan menjadikan unsur–unsur budaya setempat sebagai dasar pijakan. Itulah sebabnya mengapa setiap agama memiliki corak dan jenis kelamin yang berlainan antara yang satu dengan yang lainnya baik yang menyangkut aspek bahasa (teks) muatan isi (ajaran/ doktrin), ritus-ritus, sistem teologi dan sebagainya.
Mesti begitu definisi agama menurut sosiologis adalah definisi empiris sosiologi tidak pernah memberikan definisi agama yang exaluatif (menilai) ia “angkat tangan” mengenai hakekat agama, baik atau buruknya agama. Dari pengamatan ini hanya sanggup memberikan definisi (menggambarkan apa adanya) yang menyingkapkan apa yang dimengerti dan dialami pemeluk-pemeluknya.
Namun pada dasarnya multikulturalisme agama memang harus ditinjau secara empiris. Sebab, hal ini berkaitan dengan sosio-antropologi. Dan sebagaimana disebutkan bahwa setiap agama dan sistem kepercayaan apapun dalam merumuskan struktur pandangan dunia dan rumusan teologisnya akan menjadikan unsur –unsur budaya setempat sebagai dasar pijakan. Itu artinya multikultural dalam agama adalah sebuah keniscayaan yang tidak dapat dinafikan keberadaannya sekali lagi jika ini ditinjau secara empiris.
C. Pendidikan Multikultural
Sampai disini, layak kita meneguhkan kembali paradigma Multikultural dalam pendidikan. Peneguhan ini harus lebih ditekankan kepada persoalan kompetensi kebudayaan sehingga tidak hanya berkutat pada aspek kognitif melainkan beranjak kepada aspek psikomotik. Peneguhan ini bermaksud menjelaskan kesadaran bahwa multikulturalisme, sebagaimana diungkap oleh “Goodnough (1976) adalah pengalaman normal manusia ia ada dan hadir dalam realitas empirik. Untuk itu pengelolaan masyarakat multikultural manusia tidak bisa dilakukan secara taken for granted atau trial and error. Sebaliknya harus diupayakan secara sistematis, pragmatis, intregrated dan berkesinambungan. Disinilah fungsi strategis pendidikan Multikultural sebagai sebuah proses dimana seseorang mengembangkan kompetensi dalam beberapa sistem standar untuk mempersepsi, mengevaluasi, meyakini dan melakukan tindakan.
Beberapa hal yang dibidik dalam pendidikan multikultural ini adalah pertama, pendidikan multikultural menolak pandangan yang menyamakan pendidikan dengan persekolahan atau pendidikan multikultural dengan program-program sekolah formal. Pandangan yang lebih luas lagi mengenai pendidikan sebagai transmisi kebudayaan juga bermaksud membebaskan pendidikan dari asumsi bahwa tanggung jawab primer dalam mengembangkan kompetensi kebudayaan semata-mata berada ditangan mereka melainkan tanggung jawab semua pihak.
Kedua, pendidikan ini juga menolak pandangan yang menyamakan kebudayaan dengan kelompok etnik. Hal ini di karenakan seringnya para pendidik secara tradisional, mengasosiasikan kebudayaan hanya dengan kelompok-kelompok sosial yang relatif self sufficient. Dalam konteks ini, pendidikan multikultural akan melenyapkan kecenderungan memandang individu secara skoritip menurut identitas etnik mereka. Malah akan meningkatkan eksplorasi pemahaman yang lebih besar mengenai kesamaan dan perbedaan dikalangan anak didik dan berbagai kelompok etnik.
Ke tiga, pendidikan multikultural meningkatkan kompetensi dalam beberapa kebudayaan-kebudayaan mana yang akan diadopsi seseorang pada waktu ditentukan oleh situasinya.
Ke empat, kemungkinan bahwa pendidikan meningkatkan kesadaran mengenai kompetensi dalam beberapa kebudayaan dan menjauhkan kita dari konsep dwi budaya (bicultural) atau dikotomi antara pribumi maupun non pribumi. Karena dikotomi semacam ini bersifat membatasi kebebasan individu untuk sepenuhnya mengekspresikan diversitas kebudayaan.

D. Pendidikan Islam Multikultural
Setidaknya ada dua opsi yang dapat saya ketemukan dalam kemaknaan terhadap pendidikan Islam multikultural. Pertama, jika kita menggunakan pendekatan sistem global maka pendidikan Islam multikultural adalah pendidikan Islam yang mengacu kepada paham multikulturalisme artinya budaya-budaya lokal yang turut membetuk penfasiran terhadap Islam lebih diperhatikan. Semacam munculnya Islam jawa, Islam sarungan, Islam Mesir dan yang lain adalah hasil dari pendidikan ini.
Kedua, jika kita menggunakan pendekatan yang digunakan oleh A. Munir Mulkhan maka pendidikan Islam multikulutral adalah kaitannya dengan keyakinan tauhid yang seringkali dilihat dari perilaku sosial peserta didik, hubunganya dengan penerimaan peserta didik pada pluralisme keagamaan. Sehingga mestinya diperoleh suatu rumusan bahwa Tuhan dan ajaran atau kebenaran yang satu diyakini pemeluk Islam itu bersifat universal. Karena itu, Tuhan dan ajaranya serta kebenaran yang satu itu mungkin juga diperoleh pemeluk agama lain dalam rumusan konseptual yang berbeda.
Konsekuensi dari rumusan di atas jelas bahwa Tuhanya pemeluk agama lain, sebenarnya itulah Tuhan Allah SWT yang dimaksud dan diyakini pemeluk Islam. kebenaran ajaran Tuhan yang diyakini pemeluk agama lain itu pula sebenarnya yang merupakan kebenaran yang diyakini oleh pemeluk Islam. soalnya: “Berani dan bersediakah pemeluk Islam dan guru agama mengubah rumusan keyakinan, rumusan tenang Allah SWT dan ajaran-Nya? Atau, pemeluk Islam dan agama lain sebenarnya hanya mempunyai satu-satunya tujuan keagamaan ialah menaklukkan semua orang untuk memeluk agamanya.
Dari sini maka pendidikan Islam multikultural opsi kedua mengekspresikan tentang hubungan antara umat beragama; pluralisme, Meski menimbulkan dua opsi namun pada dasarnya keduanya masih memiliki korelasi dan tidak dapat dipilah begitu saja.

II. Kesimpulan
Pendidikan dalam suatu perspektif pada dasarnya memberi tawaran pendekatan terhadap penerapan nilai-nilai humanis di dalam kehidupan. pendekatan yang bersifat subtantif perlu terus digalakan karena lebih dapat diandalkan dalam mengatasi kesenjangan antara pemikiran dan kenyataan praksis yang sering meleset karena terjebak dalam formalitas. Namun, meminimalisir beberapa kelemahan konsep dapat menolong mengatasi kekurangan dan kelemahannya.
Yang dapat ditekankan disini, bahwa suatu bangunan perspektif yang digali dari suatu sumber perlu bergandengan dengan yang lain dalam memecahkan masalah yang kompleks, karena betapapun hebatnya perspektif masih merupakan salah satu pendekatan yang akan punya kekuatan jika mampu saling meminjamkan dengan pendekatan lain sebagai suatu sinergis. Karena yang mutlak benar, tampaknya hanya nash yang diwahyukan yang belum dipahami dan diinterpretasikan dalam suatu corak pemahaman atau perspektif.

III. Penutup
Demikianlah makalah ini saya susun dengan usaha yang bermaximal mungkin, namun saya rasa dalam makalah ini masih banyak kekurangan yang disebabkan kurangnya pengetahuan saya. Saya harapkan saran yang konstruktif demi perbaikan dan semoga makalah ini dapat menambah wawasan kita. Amiin.

Daftar Pustaka

Nasution, Harun Prof. Dr., Islam Rasional, Gagasan dan Pemikiran, Mizan, Bandung, 1996.
Mas’ud, Abdurrahma, MA. Ph.D., Menggagas Format Pendekatan non Dikotomik, Humanisme Religius sebagai Paradigma, Gema Mdia, September, 2002.
A Borsard, Marcel, Prof. Dr., Humaisme dalam Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 1990.
Gazalba, Didi, Drs., Asas Kebudayaan Islam, Bulan Bintang, Jakarta, 1990.
D. Marimba, Ahmad, Drs., Pengantar Filsafat Pendidikan Islam, Al-Ma’arif Bandung, 1990
Pendapat Djaka Soetapa Th.D., Ummah, Komunitas Religius, Sosial dan Politk dalam al-Qur’an, Mitra Gama Widya, Yogyakarta, 1991
Muqtafa, M. Khoirul, Paradigma Multikultural, Sinar Harapan, CV. Bernews, 2002
Mulkhan Abdul Munir, Dr. SU, Nalar Spiritual Pendidikan Tiara, Wawancara, Yosgyakarta.

46 Response to "HUMANISME DAN MULTIKULTURAL PENDIDIKAN ISLAM"

  1. Anonim Says:
    7 Desember 2012 pukul 23.50

    Hello there, You have done an excellent job.
    I'll definitely digg it and personally suggest to my friends. I'm confident they'll be benefited from this site.
    Visit my blog www.teenpornsexpussy.com

  2. Anonim Says:
    12 Desember 2012 pukul 03.16

    I need to to thank you for this wonderful read!
    ! I certainly loved every little bit of it. I have you book-marked to check out new stuff you post…
    My homepage :: drunk girls

  3. Anonim Says:
    12 Desember 2012 pukul 05.14

    There's definately a great deal to know about this subject. I love all of the points you've made.
    Also see my webpage :: kim possible xxx porn hardcore toons

  4. Anonim Says:
    13 Desember 2012 pukul 17.17

    I do not know whether it's just me or if perhaps everyone else experiencing problems with your blog. It appears as though some of the text within your posts are running off the screen. Can someone else please provide feedback and let me know if this is happening to them as well? This could be a problem with my internet browser because I've
    had this happen previously. Kudos
    My page : teen sex videos

  5. Anonim Says:
    14 Desember 2012 pukul 08.16

    Simply wish to say your article is as amazing. The clearness in your publish is simply excellent and that i can suppose you are
    a professional on this subject. Well together with your permission let
    me to take hold of your feed to keep up to date with approaching post.
    Thank you a million and please keep up the rewarding work.
    Also visit my blog :: xxx videos

  6. Anonim Says:
    14 Desember 2012 pukul 09.47

    Heya i am for the first time here. I found this board and I to find It really helpful & it helped
    me out a lot. I'm hoping to give one thing back and help others such as you aided me.
    Here is my weblog : web cameras download

  7. Anonim Says:
    14 Desember 2012 pukul 20.33

    Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
    You obviously know what youre talking about, why waste your intelligence on just
    posting videos to your blog when you could be giving us
    something enlightening to read?
    My website - Hot Blond Wants A Threesome

  8. Anonim Says:
    16 Desember 2012 pukul 02.55

    I was extremely pleased to discover this web site.

    I want to to thank you for ones time for this fantastic read!
    ! I definitely enjoyed every part of it and I have you saved to fav to
    look at new stuff on your blog.
    Feel free to visit my homepage :: www.teenpornpost.com

  9. Anonim Says:
    17 Desember 2012 pukul 09.31

    First off I want to say great blog! I had a quick question that I'd like to ask if you do not mind. I was curious to know how you center yourself and clear your head before writing. I've had difficulty clearing my thoughts in getting my ideas out there.
    I do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes tend
    to be wasted just trying to figure out how to begin.

    Any suggestions or hints? Kudos!
    my webpage > reality

  10. Anonim Says:
    19 Desember 2012 pukul 10.04

    I was suggested this blog by my cousin. I am not sure whether this post is written by him as no one else
    know such detailed about my trouble. You're wonderful! Thanks!
    Also visit my homepage : free porn

  11. Anonim Says:
    19 Desember 2012 pukul 17.30

    Hey, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Firefox, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, superb blog!
    My page :: webcam sex

  12. Anonim Says:
    23 Desember 2012 pukul 19.34

    hello there and thank you for your information – I've certainly picked up anything new from right here. I did however expertise several technical points using this web site, since I experienced to reload the website a lot of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will sometimes affect your placement in google and could damage your high quality score if advertising and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my email and could look out for a lot more of your respective fascinating content. Make sure you update this again soon.
    Feel free to surf my website ; The Truth Teller show

  13. Anonim Says:
    24 Desember 2012 pukul 02.11

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself
    or did you hire someone to do it for you? Plz answer back as
    I'm looking to construct my own blog and would like to find out where u got this from. cheers
    Here is my page :: Orlando fl hookah

  14. Anonim Says:
    24 Desember 2012 pukul 04.38

    Thanks for sharing your thoughts on microsoft office hosting.
    Regards
    Review my website - contractor Orlando

  15. Anonim Says:
    26 Desember 2012 pukul 14.45

    Thanks on your marvelous posting! I definitely enjoyed reading it, you are a great author.
    I will be sure to bookmark your blog and will often
    come back very soon. I want to encourage continue your great
    job, have a nice holiday weekend!
    My web blog Best Tropical Fish Food

  16. Anonim Says:
    29 Desember 2012 pukul 13.24

    Hi there, just became aware of your blog through
    Google, and found that it's really informative. I am gonna watch out for brussels. I will appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing. Cheers!
    Visit my blog post ; instant gagnant

  17. Anonim Says:
    23 Januari 2013 pukul 07.19

    Hi, I wish for to subscribe for this blog to take most up-to-date updates, so where
    can i do it please assist.
    Also visit my web site : Amazon.com: Z5 Full-Strength Zeolite: Health & Personal Care

  18. Anonim Says:
    26 Januari 2013 pukul 20.04

    Your method of telling the whole thing in this piece
    of writing is really fastidious, every one be able to without difficulty know it, Thanks
    a lot.
    my web site: Upper James Manor - Greg Iacomo

  19. Anonim Says:
    28 Januari 2013 pukul 10.52

    It's going to be finish of mine day, but before ending I am reading this enormous article to increase my know-how.
    Also see my webpage: backup client server

  20. Anonim Says:
    2 Februari 2013 pukul 04.15

    Pretty section of content. I just stumbled upon your blog and
    in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog
    posts. Any way I'll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently quickly.
    my webpage: seo company india

  21. Anonim Says:
    2 Februari 2013 pukul 11.13

    Hey, I think your blog might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog site in Ie, it looks fine but
    when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, fantastic blog!
    Feel free to visit my web blog ... http://www.universells.Com/Blogs/entry/finding-hair-products

  22. Anonim Says:
    2 Februari 2013 pukul 20.28

    Oh my goodness! Impressive article dude! Thanks, However I am encountering issues
    with your RSS. I don't know the reason why I am unable to join it. Is there anybody else getting the same RSS issues? Anyone who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!
    Have a look at my site : vidideal.com

  23. Anonim Says:
    3 Februari 2013 pukul 09.23

    Howdy this is somewhat of off topic but I was wondering if blogs use
    WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.

    I'm starting a blog soon but have no coding experience so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be enormously appreciated!
    Feel free to surf my web site ... online business

  24. Anonim Says:
    4 Februari 2013 pukul 09.53

    I'm really enjoying the design and layout of your website. It's a very easy on
    the eyes which makes it much more pleasant for me to come
    here and visit more often. Did you hire out a designer to create your theme?
    Great work!
    My web site - http://turkkontakt.com/profile/doreenkunz

  25. Anonim Says:
    4 Februari 2013 pukul 12.18

    I think that what you said made a bunch of sense. However, what about this?
    what if you added a little content? I ain't saying your content isn't solid.

    , however what if you added something that grabbed people's attention? I mean "HUMANISME DAN MULTIKULTURAL PENDIDIKAN ISLAM" is a little vanilla. You ought to glance at Yahoo's home page and see how they create article headlines to grab viewers interested.

    You might try adding a video or a pic or two to grab readers excited about what
    you've written. In my opinion, it would bring your posts a little livelier.
    My webpage ... Search engine optimization

  26. Anonim Says:
    12 Februari 2013 pukul 14.19

    Exceptional post however I was wondering if you could write a litte more on this topic?
    I'd be very grateful if you could elaborate a little bit more. Cheers!
    Feel free to visit my site - www.fooditud.com

  27. Anonim Says:
    15 Februari 2013 pukul 12.18

    It's an amazing post in support of all the internet people; they will take advantage from it I am sure.

    My website Green tea weight loss

  28. Anonim Says:
    18 Februari 2013 pukul 11.08

    With havin so much content do you ever run into any issues
    of plagorism or copyright violation? My website has a lot of completely unique content I've either created myself or outsourced but it seems a lot of it is popping it up all over the web without my agreement. Do you know any techniques to help reduce content from being stolen? I'd certainly appreciate
    it.

    My weblog FDA approved diet and appetite suppressors in Miami
    my webpage: FDA approved diet and appetite suppressors in Miami

  29. Anonim Says:
    22 Februari 2013 pukul 16.38

    Hi, i think that i saw you visited my site thus i came to “return the favor”.
    I'm attempting to find things to enhance my website!I suppose its ok to use a few of your ideas!!

    My homepage - link page

  30. Anonim Says:
    24 Februari 2013 pukul 10.25

    Since the admin of this web site is working, no doubt very
    soon it will be well-known, due to its quality contents.


    Feel free to visit my blog: com.br
    my site - http://132.252.182.11

  31. Anonim Says:
    25 Februari 2013 pukul 05.04

    I am now not positive the place you are getting your info,
    however good topic. I must spend a while finding out much more or working out more.
    Thanks for magnificent information I was on the lookout for this info for
    my mission.

    Here is my homepage flash websites

  32. Anonim Says:
    25 Februari 2013 pukul 15.02

    Nice weblog right here! Additionally your site loads up
    fast! What host are you the usage of? Can I am getting your affiliate hyperlink to your
    host? I desire my web site loaded up as quickly
    as yours lol

    Feel free to visit my website wii u blog

  33. Anonim Says:
    25 Februari 2013 pukul 19.01

    Having read this I thought it was really informative.
    I appreciate you taking the time and energy
    to put this short article together. I once again
    find myself personally spending a lot of time both reading and commenting.
    But so what, it was still worth it!

    My blog: affiliate marketing
    my site > email marketing lists

  34. Anonim Says:
    8 Maret 2013 pukul 20.39

    You really make it seem so easy with your presentation
    but I find this topic to be really something that I think I would never understand.
    It seems too complex and very broad for me. I am looking forward for your
    next post, I'll try to get the hang of it!

    Here is my homepage freelance business

  35. Anonim Says:
    18 Maret 2013 pukul 05.38

    Simply desire to say your article is as amazing. The clearness to your submit is just spectacular and that
    i could think you are a professional on this subject. Fine together with
    your permission let me to snatch your feed to keep
    up to date with impending post. Thank you a million and please continue the rewarding work.



    my page ... our space to be honest

  36. Anonim Says:
    21 Maret 2013 pukul 05.35

    Hey There. I found your weblog the usage of msn.
    This is a really well written article. I'll be sure to bookmark it and return to read more of your helpful information. Thanks for the post. I will definitely return.

    My web blog ... http://profitbetkz.com/

  37. Anonim Says:
    22 Maret 2013 pukul 15.24

    This is the right webpage for everyone who would like to understand
    this topic. You know so much its almost hard to argue with you (not that I really would want to…HaHa).
    You definitely put a fresh spin on a subject that has been discussed for decades.
    Wonderful stuff, just great!

    Also visit my webpage; organic coffee

  38. Anonim Says:
    1 April 2013 pukul 17.30

    I'm now not certain where you're getting your info, but great topic.
    I needs to spend a while learning much more or understanding more.
    Thanks for magnificent info I used to be in search of this info for my mission.



    Also visit my site progressive dj

  39. Anonim Says:
    18 Mei 2013 pukul 01.14

    I always spent my half an hour to read this web site's articles daily along with a mug of coffee.

    Here is my site - Www.Cgm.Ru

  40. Anonim Says:
    29 Mei 2013 pukul 10.32

    Does your website have a contact page? I'm having problems locating it but, I'd like to send you an email.
    I've got some creative ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great blog and I look forward to seeing it develop over time.

    Feel free to visit my website www.Babesflick.com

  41. Anonim Says:
    31 Mei 2013 pukul 00.25

    I think that is one of the so much important info for me.
    And i am satisfied studying your article. But wanna observation on some normal things, The
    site style is great, the articles is in reality excellent : D.
    Excellent process, cheers

    Visit my web blog :: http://www.cuteteenporn.net/

  42. Anonim Says:
    1 Juni 2013 pukul 20.40

    Thanks for a marvelous posting! I certainly enjoyed reading it, you can be a
    great author.I will be sure to bookmark your blog and definitely will come back in the foreseeable future.
    I want to encourage you continue your great work, have a nice afternoon!


    My web-site: www.voyeursexpages.org

  43. Anonim Says:
    3 Juni 2013 pukul 05.12

    Everything is very open with a very clear explanation
    of the challenges. It was really informative. Your site
    is useful. Thanks for sharing!

    Visit my blog post ... cfnm fever movies

  44. Anonim Says:
    4 Juni 2013 pukul 18.52

    I was wondering if you ever thought of changing the page layout of
    your site? Its very well written; I love what youve got to
    say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect
    with it better. Youve got an awful lot of text for
    only having 1 or two images. Maybe you could space it
    out better?

    My web page - sex xxx

  45. Anonim Says:
    11 Juni 2013 pukul 21.15

    Hi there, its pleasant piece of writing on the topic of media print, we all know media is a fantastic source of data.


    my blog - action free lesbian porn (http://www.savn.dk/)

  46. buy ostat online says:
    25 April 2021 pukul 22.47

    Ostat 120mg Capsule blocks some of the fat that you eat, keeping it from being absorbed by your body. Orlistat is used to aid in weight loss, or to help reduce the risk of regaining weight already lost. This medicine must be used together with a reduced-calorie diet. Orlistat is for use only in adults.

Posting Komentar